Recension: All Together Dead

Titel: All Together Dead
Författare: Charlaine Harris
Utgivningsår: 2007
Förlag: Orion Publishing Group
 
The Sookie Stackhouse series:
1. Dead Until Dark
2. Living Dead in Dallas
3. Club Dead
4. Dead to the World
5. Dead as a Doornail
6. Definitely Dead
7. All Together Dead
8. From Dead to Worse
9. Dead and Gone
10. Dead in the Family
11. Dead Reckoning
12. Deadlocked
 
Jag börjar komma framåt i den här serien! Har två eller tre böcker kvar hemma och sedan får vi se om jag fortsätter läsa serien efter det. Nästa år tror jag att det ska komma ut ytterligare en bok men om det börjar närma sig ett slut vet jag inte. Hittills tycker jag hur som helst att alla böcker har hållt måttet. 
 
I All Together Dead befinner sig Sookie till större delen i Rhodes, på en slags vampyrkonferens. Där arbetar hon vid sidan av statens vampyrdrottning med att läsa tankarna hos de människor runtomkring. Precis som i de andra böckerna går inte allting så enkelt - den här gången förekommer det bland annat bombhot, mord och livvakter från andra dimensioner.
 
Det hade kunnat bli rörigt, men Charlaine Harris lyckas hålla röran väldigt ordningsam. Likaså är det med de många karaktärerna i boken. Jag har inte perfekt koll på alla, men jag blir heller inte förvirrad av de många olika namnen, varelserna och rollerna. Mångfalden av karaktärer gör bara historien trovärdigare och mer spännande, för det är mycket svårare att lista ut vem eller vilka som ligger bakom alla händelser. 
 
I den här boken dejtar Sookie fortfarande vartigern Quinn. Jag älskar att han är en vartiger, för ohja, det låter verkligen häftigt och tigrar är så fina. Men nu tycker jag att det är dags att de gör slut. Jag vill ha Sookie med Eric (som av någon anledning är med i alla de bästa scenerna. Hm. Kan nog vara så att det är han som gör scenerna så bra) eller eventuellt Alcide. Jag tycker om de tillfällen då Bill är med i boken, men jag har tröttnat på honom som ett kärleksintresse. Tycker Sookie (och Carlaine Harris) ska satsa helhjärtat på mr Northamn istället!
 
Jag rekommenderar Sookie Stackhouseserien till alla som tittar på True Blood och även alla som kan tänka sig att läsa ganska lättlästa vuxenböcker om vampyrer och andra övernaturliga varelser. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0