Recension: Karriär och köksbesvär

Titel: Karriär och köksbesvär
Författare: Sophie Kinsella
Originalets titel: Undomestic Goddess
Utgivningsår: 2009
Förlag: Damm förlag

Jobbet som advokat kommer först i Samanthas liv. Socialt liv? Nej. Fritid? Nej. En dag gör hon dock ett misstag på jobbet, men istället för att försöka reda ut det gör hon något ännu värre - hon flyr. Hon hamnar på den engelska landsbygden och råka bli anställd som hushållerska. Här får hon lära som om vad som är viktigt i livet, kärlek och hur man sköter ett hushåll.

Humoristisk? Ja! Underhållande? Ja! Mysig läsning? Ja! Men vad är det med chiclit som så ofta har korkade huvudkaraktärer? Samantha ska föreställa väldigt intelligent, hon har hög IQ, nästintill fotografiskt minne etc, men känns hon så intelligent? I mitten av boken höll jag på att bli galen på henne för att hon ljög om vem hon var, fast det var uppenbart att hon skulle bli avslöjad, och även för andra saker som hon gjorde. Jag förstår att det är svårt att laga mat, städa, tvätta och liknande om man aldrig har gjort det förr, men Samantha ljuger om sina kunskaper på det mest korkade sättet. Visst är det lite roligt också, men kom igen. Hon ska föreställa smart. Hon beter sig inte smart!

Efter en vändning i boken börjar hon använda sitt intellekt på ett bättre sätt och då började jag plötsligt tycka mycket mer om henne. Jag älskar smarta, klyftiga karaktärer som kan ta hand om sig själva. Om hon inte hade tagit sitt förnuft till fånga hade jag inte alls tyckt om boken lika mycket. Nu kom det som en räddning och jag kunde njuta mer av hur korkat hon betedde sig innan.

Karriär och köksbesvär är ganska lik Kinsellas andra böcker - en rolig huvudkaraktär, mysigt, humoristiskt språk och sedan en helt okej kärlekshistoria. Jag gillar det. Jag känner inte alltid för att läsa chiclit, men när jag gör det är det oftast något av Kinsella jag vill läsa! Jag tycker om att den här boken utspelar sig både i London och på den urmysiga engelska landsbygden. Miljön är verkligen härlig och efter att ha läst boken fick jag lust att både städa och laga mat. Det händer inte alltid kan jag säga.