Boken är alltid bäst, eller nej, så var det ju inte.

Att boken är bättre än filmen brukar man ju säga. Oftast stämmer det. En bok kan innehålla så mycket mer än en film - känslor, beskrivningar, information osv. För att inte tala om hur mycket mer man fäster sig vid karaktärerna i en bok! Det är inte alls konstigt att det är så, eftersom det i en film inte ryms hur mycket som helst.

Men så har vi tvserier. Och ja, jag föredrar över lag tvserier framför film. Jag har inte sett så många tvserier som har baserats på böcker, men här tycker jag inte det gäller att boken är bättre. Vi kan ta min favoritserie, The Vampire Diaries, som exempel. Jag älskar, älskar, älskar serien och eftersom jag gör det ville jag även läsa böckerna. Om serien var så bra, då borde ju böckerna vara otroliga.

Men oj. Den besvikelsen var inte ens rolig. Först var jag tvungen att vänja mig vid att allt var annorlunda, att karaktärer och handling skiljde sig väldigt mycket. Men sånt kan jag ta. När man kommit in i det gick det. Det som jag däremot inte kunde ta var att böckerna är rent ut sagt dåliga. I min mening alltså - jag kan tänka mig att det finns de som tycker att de är bra. Men nej, det enda som gör att jag har läst fram till bok sju är för att jag är så galet kär i alla karaktärer i tvserien. Logiken? Nej, just det, den finns knappt.

Samma besvikelse kom när jag läste Gossip Girlböckerna. Jag gillar/gillade tvserien, så ville gärna se varifrån idéerna kom. Böckerna var inte katastrofala, men antagligen bland det ytligaste jag någonsin läst och med platta och tråkiga karaktärer. Kanske hade det, i båda fallen, varit annorlunda om jag läst böckerna först. Hm, jag har ändå svårt att tro att jag skulle gilla böckerna.

Har ni sett/läst några av dessa? Och i så fall - tvserien eller böckerna?

Kommentarer
Postat av: Frida

Tv-serierna! :D Blev helt chockad när jag läste första Gossip Girl boken, kunde verkligen inte förstå hur en sån fantastiskt bra serie kunde bygga på en så urusel bok. Nej, den orkade jag inte ens läsa ut, men tv-serien är som sagt väldigt bra. Samma sak med Vampire Diaries, men där tyckte jag ändå att böckerna var okej när jag väl slutat irritera mig på att det inte alls var samma som serien. Men tv-serien är bäst, helt klart :)

2012-05-15 @ 19:30:08
URL: http://boooklovin.blogspot.com
Postat av: Felicia Svanäng

Jag älskar teveserien Vampire Diaries, hade tänkt läsa böckerna men väldigt många tycker att böckerna är dåliga så jag struntar i det. Älskar också Pretty little liars, vill väldigt gärna läsa böckerna och många tycker att böckerna är helt okej. Men teveserien är såååååå gryyyyyyym! :)

2012-05-15 @ 21:03:23
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com
Postat av: Man

Jag gottar mig i dina inlägg, och märker ibland hur lika uppfattningar vi har av vissa saker - exempelvis i det här fallet.



När jag gick i nian (ack, så många år sedan!) läste mina vänner den första boken av Gossip Girl, i samband med lanseringen av tv-serien, och de älskade den. Så jag fick låna den och jag dog efter mindre än 1 sida, tro det eller ej. Den var så plågsamt dålig att jag var tvungen att lägga undan boken efter introduktionen av Dans förälskelse i Serena. Då slår tv-serien böckerna med hästlängder - TROTS att tv-serien har eskalerat totalt och praktiskt taget suger musten ur mig på ett negativt sätt. Vill ju bara se skiten avslutas..



The Vampire Diaries gav jag mig på innan tv-serien och läste kanske 5 kapitel, men blev aldrig särskilt lockad av innehållet och vart de skulle leda det hela. Så tacksam över att jag gav tv-serien två chanser (tyckte pilotavsnittet var ganska mjäh) för nu är jag fast. På gott och ont.



Fin kommentar det här blev, haha. Men det jag försökte komma fram till är att böckerna i det här fallet verkligen inte är bäst. ;-)

2012-05-15 @ 21:51:34
URL: http://bokskadad.blogg.se/
Postat av: Zozzo

Jag tycker tv-serierna :) Vampire Diaries tv-serien är sjukt bra, fast böckerna vad väldigt tråkiga. Samma som Felicia sa, så är PLL tv-serien grym, fast jag bara sett recensioner på böckerna där man tycker att de är "okej", inte SJUKT BRA liskom ;)

2012-05-15 @ 23:15:05
URL: http://bokzoem.blogspot.com
Postat av: Boktrollet

Håller med dig totalt TV-serien är mycket bättre än böckerna men samtidigt är det ju som två olika saker då serien inte har tagit mer än namn från böckerna. Men älskar verkligen serien och skådespelarinsatserna i den.

2012-05-21 @ 15:53:21
URL: http://boktrollet.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0