Lässtress

Ni vet när man har massa böcker man vill läsa och högen med olästa böcker växer och växer? När man vill börja med nästa bok fast man inte har läst ut den man läser för tillfället? När man läser den boken bara för att den ska bli klar, och eftersom att man vill att den ska ta slut snart, så fortsätter man att läsa och läsa utan att få ut något av det? 
 
Lässtress. Jag vet att jag inte är den enda som har drabbats av det. Ibland kan jag tycka om känslan av att man läser mot ett mål, att se de olästa sidorna minska och få pricka för bok efter bok på listan. Känslan av att åstadkomma något, att det går framåt. 
 
Men det är en fin balansgång det där. Risken är att stressen går från att vara måttlig och peppande, till att förstöra läsningen. Då är det plötsligt inte kul längre. Man läser enbart för att läsa och inte för att man är intresserad av boken. Kanske skulle man ha uppskattat boken vid ett annat tillfälle men nu vill man bara lämna den. Läsupplevelsen blir dålig, man ser boken som dålig, och all motivation rasar. 
 
Där någonstans bör man ha bromsat. Ju tidigare desto bättre. Släppa boken ett tag eller läsa något annat. Kanske hålla sig helt borta från läsandet och bokvärlden tills man känner det där suget igen. Jag tror ni vet vilket sug jag pratar om. Det där lässuget som drar en tillbaka till bokens värld - för att man vill, för att man uppskattar det och för att man älskar att läsa. Så som det ska vara alltså. 
 
 
Jag håller på att balansera där nu. På gränsen mellan lässtress och läspepp. Så nu tänker jag för en gångs skull följa mitt eget råd och bromsa lite. Bara ta upp boken när jag verkligen känner för det. Om det tar lite tid att läsa så får det göra det. Jag läser ju för att jag älskar det, inte för att antal lästa böcker ska bli fler :)

Kommentarer
Postat av: Linnea

Precis där är jag just nu, eller jag har snarare passerat den där gränsen redan... :P Så just nu känns varken läsandet eller bloggen rolig, och då tror jag som du säger att man bara måste låta det va ett tag tills man känner för der igen :)

Svar: Så tråkigt! Men ja, det är nog helt rätt :) Hoppas läslusten kommer tillbaka snart!
Hanna Selin

2012-10-08 @ 11:06:35
URL: http://liijobooks.blogspot.com
Postat av: Man

Instämmer, och jag har sådana perioder rätt ofta, men tursamt nog varar de inte allt för länge. :)

Svar: För mig brukar det inte vara så länge heller, vilket är skönt, men ändå tråkigt :)
Hanna Selin

2012-10-08 @ 11:56:48
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

Precis så är det för mig nu och har varit så ett långt tag. Måste verkligen bättra mig. Ha som mål att läsa mindre böcker än mer. För nu är jag jättestressad och mycket bra böcker blir okey böcker för att jag fört tillfället har fel inställning. Hemskt!

Svar: Det är så tråkigt när det blir så! Och lycka till med att läsa färre böcker :)
Hanna Selin

2012-10-08 @ 12:18:55
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se
Postat av: [Anna]

Vad skönt att läsa att någon annan känner samma och sätter ord på det, jag känner enorm läs stress och man ska hinna se alla serier som nu går för att blogga om dessa och då blir tillslut ingenting roligt.

Svar: När du skriver om serier också förstår jag att det blir en del, speciellt när det är så många som startar nu igen!
Hanna Selin

2012-10-08 @ 12:48:26
URL: http://bokraden.blogspot.com
Postat av: Beate

Mycket klokt skrivet! Och jag känner verkligen igen känslan :)

Svar: Ja, den inträffar nog rätt ofta för många tyvärr!
Hanna Selin

2012-10-08 @ 13:53:55
URL: http://bokbeate.blogspot.com
Postat av: Sara - en bokblogg

Oj vad det stämmer in på mig just nu. Har så mycket att läsa att jag inte hinner med något...

Svar: Vet precis hur det är!
Hanna Selin

2012-10-08 @ 14:51:58
URL: http://uggsdotter.blogg.se/
Postat av: Felicia

Har lässtress just nu :/

Svar: Vad jobbigt! Hoppas att det släpper snart :/
Hanna Selin

2012-10-11 @ 21:51:57
URL: http://somestuff.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0