Liebe geht durch alle Zeiten

 
I sex år av min skoltid läste jag tyska, från nybörjartyska till högsta steget som erbjuds på gymnasiet. Jag måste säga att jag till viss del saknar det. I sommar har jag inte alls hållit igång med tyskan och nu försvinner grammatikkunskaper och ordförråd hur snabbt som helst. 
 
När jag får upphäva mitt köpförbud hoppas jag att jag känner för att unna mitt språkintresse något att bita i. Jag vill fortsätta läsa Harry Potter-serien på tyska (Harry Potter är perfekt när det gäller att lära sig nya språk eftersom det börjar enkelt och sedan blir svårare språk och längre böcker) och jag är även inne på att utmana mig själv med att läsa Ädelstenstrilogin av Kertin Gier. Någon gång vill jag även läsa någon/några/alla av Cornelia Funkes böcker på originalspråket. Det är så roligt att förbättra sina språkkunskaper genom att läsa - två nöjen i ett och man märker snabbt att man blir duktigare också!

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Vad roligt att du läser på tyska! Har pluggat spanska i 4-5 år och skulle nog aldrig klara att läsa en bok på spanska ;)

Svar: Är inte säker på att jag klarar de här böckerna dock haha. Och det tror jag säkert att du skulle kunna, om du har en bra anpassad bok!
Hanna Selin

2012-09-19 @ 21:08:34
URL: http://aloveforbooks.blogg.se
Postat av: Beate

Vad duktigt att läsa på tyska! :D Har funderat på att läsa första Harry Potter på spanska, min syster har nämligen köpt den så den finns hemma, men jag tror jag håller mig till engelska än så länge ;)

Svar: Du kan ju testa så småningom :)
Hanna Selin

2012-09-20 @ 10:05:15
URL: http://bokbeate.blogspot.com
Postat av: Yrsa

Jag har också läst tyska, dock bara i fem år.
Har ambitionen att läsa på tyska, men det går så himla långsamt! Läser faktiskt första Harry Potter-boken, och jag har väl bara runt 100 sidor kvar, men det blir långt mellan gångerna.
Jag tycker att du ska försöka läsa Ädelstenstrilogin på tyska!

Svar: Men det är en bra start! Tror inte det kommer gå fort för mig heller haha.
Hanna Selin

Postat av: Nilmas Bokhylla

Ja, visst är det så.. det var så längesen jag läste tyska nu att jag troligen inte kommer ihåg så värst mycket :O

Svar: Nej, man tappar det fort tyvärr :(
Hanna Selin

2012-09-20 @ 11:08:06
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Mathilda

Åh, jag kände verkligen för att köpa den här serien när jag var i tyskland i somras! Så otroligt fina, det fanns bokmärkesband i dem och allting:D
Har också slutat tyska nu dock, så kände att jag antagligen inte skulle komma mig för att läsa dem. Men kul om du gör det:D

Svar: Åh bokmärkesband <3 Nu verkar de bara ännu finare!
Hanna Selin

2012-09-20 @ 17:46:35
URL: http://bokglantan.wordpress.com
Postat av: Helena

Åh jag har läst de första två böckerna i die Edelstein-Trilogie på tyska! Jag tycker absolut att du ska ge dem en chans. De är jättebra och roliga och inte så värst svåra rent språkligt. :)

Svar: Då ska jag absolut försöka mig på dem! Är jättetaggad just nu, men har ett bokförbud att upphäva först så får se om jag kommer ha lika stor lust sen.
Hanna Selin

2012-09-23 @ 14:36:28
URL: http://helenasbokhylla.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0