Recension: City of Glass

1. City of Bones
2. City of Ashes
3. City of Glass
4. City of Fallen Angels
5. City of Lost Souls
6. City of Heavenly Fire (2014)

City of Glass är den tredje boken i Cassandra Clares The Mortal Instruments-serie. Till skillnad från de två böckerna innan, som utspelar sig i New York, utspelar sig den här till största delen i Idris. Man får då lära sig mer om Shadowhuntervärlden och det är väldigt kul att läsa om Idris och Alicante som man har läst om tidigare. Man känner sig som Clary då - ny men ändå en del av det.

Tempot är något som jag lade märke till var annorlunda i City of Glass. Det hände hela tiden mycket, men det gick inte i samma väldiga tempo som City of Bones och City of Ashes. Jag gillar att de första två böckerna var så händelserika men blev ändå glad när det var lite lugnare i tredje boken. Jag tycker om när författaren vågar låta karaktärerna och läsarna andas ett tag och få chans att verkligen reflektera över vad som händer. Sedan ger det även tid över för en att lära känna karaktärerna ännu bättre.

Och karaktärerna, de är verkligen bland det bästa med böckerna. De är charmiga med både bra och dåliga sidor, kommer ofta med sarkastiska repliker och är väldigt lätta att tycka om. Ibland känns de nästan odödliga, men just nu är det inget jag tänker klaga på då jag tyckte en av de mindre karaktärernas död var hemskt sorglig.  Ärligt talat hade jag hellre sett någon av huvudkaraktärerna dö istället för den här personen. Försöker att inte spoila här om någon som läser det här inte har läst boken, men ni som läst den förstår antagligen vem jag menar. Det hela kändes väldigt orättvist!

Jag har upptäckt att jag föredrar Clares manliga karaktärer framför de kvinnliga. Jag älskar Clary, men sedan tycker jag bara att det är killarna som kan mäta sig med henne. Jace kan det både vara plågsamt och spännande att läsa om, just för att han känns som en martyr. Jag tycker ofta synd om honom, samtidigt som han är så härligt badass att jag bara älskar honom. Favoriten har kommit att bli Alec. Han är så... gos. Lite mörk och ofta tyst, och hans oförmåga att skämta är bland det roligaste jag vet.

Jag tycker helt enkelt väldigt mycket om den här boken också. Det är både roligt och tråkigt att fortsätta läsa den här serien, precis som det är både roligt och tråkigt att jag inte har läst den förrän nu. Roligt för att det är underbar läsning, men tråkigt för att det har varit kul att ha framför sig.