Utveckling av tyskakunskaper

Går ännu en gång in för att utveckla mina tyskakunskaper. Denna gång är det bok tre i Harry Potter-serien som får agera läromästare, något jag har märkt att dessa böcker är väldigt bra på. 
 
Det jag plockade fram när jag skulle börja läsa var förutom boken ett skrivblock, en penna och en tysk-engelsk ordlista. Hur många gånger tror ni att jag har använt dessa hjälpmedel? Nej, inte särskilt många. För det mesta läser jag bara på. Det gör mig inget att jag stöter på en mängd tyska ord som jag inte känner till - eftersom jag kan historien utan och innan hänger jag med ändå och får ett bättre flyt i läsningen. Jag tror faktiskt det är viktigt att inte fastna för ofta och fundera på betydelsen av enstaka ord - då kommer man bara att lära sig precisa översättningar men inte få någon förståelse för själva språket.
 
Om ni funderar på att börja läsa på ett annat språk så rekommenderar jag att läsa en bok som är välkänd för er. På så sätt gör det inget alls om ni inte förstår alla ord för ni kommer ändå hänga med i sammanhanget. För mig som älskar Harry Potter är dessa böcker perfekta, speciellt eftersom svårighetsgraden ökar i varje bok. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0