Recension: En shopaholics bekännelser

Titel: En shopaholics bekännelser
Författare: Sophie Kinsella
Serie: Shopaholic #1
Originalets titel: The Secret Dreamworld of a Shopaholic/Confessions of a Shopaholic
Utgivningsår: 2010
Förlag: Ponto Pocket

En shopaholics bekännelser är den bok jag skulle tippa på att de flesta tänker på när de tänker på Sophie Kinsella. Även jag gör det, fast jag inte har läst boken förrrän nu. Däremot har jag läst några andra böcker av Kinsella, bland annat Mina hemligheter och Mitt nya jag. Jag tycker verkligen om de böckerna - det är precis så jag tycker att chic-lit ska vara.

Men så läste jag En shopaholics bekännelser. Jag visste ungefär vad den handlade om eftersom jag såg filmen för några år sedan, så jag borde inte ha blivit förvånad. För gissa vad? Jag tyckte inte alls om den här boken lika mycket som de andra jag läst av Kinsella. Faktum är att den var en besvikelse.

Det är inget fel på Kinsellas språk - det är enkelt, humoristiskt och passar berättelsen perfekt. Och boken var underhållande, det måste jag säga. Ibland satt jag och log medan jag läste. Det var inga fel på de punkterna.

Det jag inte klarade av var Rebecca Bloomwood och hennes shoppingproblem. Hur kan man vara så otroligt pantad som hon är? Förlåt, men på riktigt. Jag ville bara hoppa in i boken och slå henne och säga åt henne att sluta vara så otroligt naiv och korkad. Ni får ursäkta min brist på förståelse för en shopaholic. Jag tycker personligen om att shoppa, men jag har alltid varit försiktig med mina pengar (i alla fall i jämförelse med Rebecca Bloomwood (jag älskar att säga hela hennes namn (parantes i parantes i parantes))) och alltid aktat mig för att bli för beroende av materiella saker. Jag tycker helt enkelt inte att det är okej att vi i västvärlden blir mer och mer materialistiska för varje dag som går. Nämnde jag att Rebecca Bloomwood är äckligt naiv också? Ja, det gjorde jag nog.

Trots plus för språk och humor blir det minus för karaktärer (Rebecca Bloomwood) och handling. Jag förstår absolut att andra kan gilla de här böckerna, men själv tänker jag inte fortsätta med Shopaholicserien (om ingen typ ger mig böckerna, då kan jag läsa dem). Inte för att den var dålig, utan för att jag hellre lägger energi och pengar på de andra böckerna som Sophie Kinsella skrivit.