Definitely Dead - Charlaine Harris

Det här är en serie som jag har märkt att mitt omdöme om varierar väldigt beroende på mitt humör när jag läser boken. Jag har nu läst sex böcker i serien (tror det finns tretton) och de har mer eller mindre varit på samma nivå: kvalitetsmässigt, spänningsmässigt och karaktärsmässigt. Ändå var det inte lika roligt att läsa den här som att läsa den föregående. 

Jag har kommit fram till att det har inte med boken i sig att göra, utan det handlar mer om hur jag går in för att läsa den. Ibland är jag jättesugen på att läsa en bok i den här serien och då blir de oftas väldigt bra. Den här gången var jag ivrig att börja med andra böcker och då blev läsupplevelsen inte lika bra. Så är det säkert alltid när man läser, oavsett vilken bok, men det märks extra tydligt i en så pass lång serie där böckerna egentligen skulle kunna vara lika bra. 

Men ändå gillar jag bokserien som True Blood är baserat på. Det är väl inget mästerverk men det finns gott om det mesta - spänning, karaktärer, stark huvudkaraktär, mysterier, romantik och action - och är väldigt underhållande. Om man är inne i serien tycker jag absolut att det är värt att läsa även Definitely Dead. Tror att jag har fyra fler böcker om Sookie i bokhyllan... En fin samling det där. 

Tidigare recension om serien:
Dead as a Doornail

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0