Författare A-Ö: Virginia Andrews

Nu dyker vi in i min bokhylla igen. Författare nummer två är Virginia Andrews, även känd som VC Andrews. Mer om författare och böcker i min bokhylla, finns under kategorin med samma namn.


I min bokhylla:
Dollangangerserien: Flowers in the Attic, Petals on the Wind, If There be Thorns, Seeds of Yesterday och Garden of Shadows
Casteelserien: Flickan från himlen, Svart ängel, Fallna hjärtan, Paradisets portar (oläst) och En väv av drömmar (oläst)

När jag gick i mellanstadiet hittade jag och några kompisar Virginia Andrews böcker på vuxenavdelningen i biblioteket. De innehöll väldigt spännande teman då och blev genast favoriter. Huruvida välskrivna de är kan säkert diskuteras, men de var lättlästa för att vara vuxenböcker och jag fastnade för hur hjärtskärande jag tyckte att de var.

Om författaren:
Amerikanska Virginia Andrews (1923-1986) är mest känd för sina böcker om Dollangangersyskonen som blir instängda på en vind av sin giriga mor och elaka mormor. Teman i hennes böcker är oftast familjehemligheter, incest, fattiga/rika människor, kärlek och fanatisk religion. Våldtäkter och utnyttjande av unga flickor är också något som förekommer, så att det blivit en del uppståndelse kring böckerna är inte förvånande.

När Virginia Andrews dog vid 63 års ålder i cancer, lämnade hon efter sig mycket opublicerat material. Hennes familj anlitade också en så kallad "ghost writer", Andrew Neiderman, att skriva fler romaner i hennes namn.

Kommentarer
Postat av: Nilmas Bokhylla

Hm, henne har man ju hört talas om men aldrig läst faktiskt!

2012-05-06 @ 15:49:16
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Monika

Fjorton (14!) böcker av Virginia Andrews står det i min hylla. Jag älskade dem från början, de var så olikt allt annat jag läst. Sedan upptäckte jag att de var i stort sett likadana allihop och tröttnade. Eller så blev jag bara äldre :)

2012-05-06 @ 16:20:39
URL: http://bokslut.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0