Recension: Överenskommelser

Titel: Överenskommelser
Författare: Simona Ahrnstedt
Utgivningsår: 2010
Förlag: Damm förlag
 
Av Simona Ahrnstedt:
- Överenskommelser
- Betvingade
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Åtsittande klänningar. Uppförande och rykte. Opera och konst. Arrangerade äktenskap och kärlek. Temperament och kontroll. Grevar och grevinnor. Stockholm på 1800-talet. Det är några av de saker som återkommer i Överenskommelser
 
I Överenskommelser har vi karaktärer som man älskar, tycker synd om och vill ska ha det bästa, och vi har även karaktärer som man hatar så fruktansvärt mycket att man önskar att det värsta möjliga öde ska drabba dem. Huvudkaraktären Beatrice är för frispråkig för att egentligen passa in i societeten. Jag gillar henne. Väldigt mycket. Kärleksintresset Seth märker man direkt är den perfekta mannen för henne. 
 
Man får följa flera personers synvinklar (PoV) vilket gör att man får en större bild av historien än vad karaktärerna själva gör. Det är både på gott och ont. Eventuellt hade jag föredragit att bara läsa från Beatrices perspektiv, men jag har inte något direkt emot när det är såhär heller. 
 
Det här är en väldigt fin kärlekshistoria, men förutom kärlek så innehåller boken sex och våld till en grad som jag inte hade väntat mig. Ibland kunde kärlekshistorian kännas lite klichéartad - det märks att boken är riktad till kvinnor om man säger så - men i den här miljön gör det mig inget. Om boken hade utspelat sig i nutid hade jag antagligen himlat med ögonen på några ställen men i det här sammanhanget kändes det fint.
 
Efter att ha läst ut Överenskommelser är jag väldigt nyfiken på Simona Ahrnstedts nya bok Betvingade och jag känner även för att sjunka ner i någon roman av Jane Austen snart. Det är något förtrollande med att få sjunka ner i en historisk roman. Och om man gillar historiska romaner och kärlekshistorier bör man läsa den här boken. Om man inte vet om man gillar historiska romaner och kärlekshistorier bör man också läsa den. 

Kommentarer
Postat av: veronica J

Har varit väldigt sugen på den där, kan tänka mig den är bra och att man blir sugen på austen sen!:)

2012-09-14 @ 12:08:36
URL: http://www.vettansbocker.blogg.se
Postat av: Linnea

Jag tycker att överenskommeler är bättre än betvingande, även om den också är bra! Jag tyckte att just kärleksscenerna i betvingande blev lite för mycket ibland.. :/

2012-09-14 @ 21:03:49
URL: http://liijobooks.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0