Att kombinera läsandet med plugg

Okej, ni vet att jag inte går i skolan längre. Jag är ju i Oxford och au pairar. Men visste ni att jag faktiskt tyckte väldigt mycket om att gå i skolan? Jag trivdes - där fanns ju vänner, alltid något att lära sig och sysselsätta sig med. Framför allt tyckte jag om språklektionerna. 
 
Jag har funderat på att ta engelskalektioner här i Oxford, för även om jag förstår det mesta av vad som sägs är det en helt annan sak att prata spontant själv. Dessutom vore det roligt att få med den sociala biten. Det kostar dock en del och en au pairs "lön" räknas inte ens som lön, utan snarare som fickpengar, så vi får se hur det blir med det.
 
Jag har i alla fall tänkt att börja plugga lite på egen hand. Man behöver ju faktiskt inte gå på lektioner för att lära sig.  En stund varje dag under min lediga tid (om jag inte har något speciellt planerat) ska jag försöka kombinera läsande med plugg. Jag skriver ner de ord jag inte förstår/inte kan översätta/inte känner mig helt säker på och översätter dem en i taget. Om jag är riktigt ambitiös lägger jag in orden på glosboken.se och övar tills jag kan dem.
 
 
Tycker det är ett roligt sätt att lära sig på, dels för att själva lärandet är kul och dels för att jag får läsa samtidigt! 

Kommentarer
Postat av: Beate

Jag har också funderat på att göra så som du beskriver, skriva upp alla ord jag inte vet vad de betyder och sedan lära mig betydelsen. Typ tjugo ord per vecka, eller så ;) Det har ännu inte hänt, men det är en fin målsättning :)

Svar: Haha det är en bra idé ja! Man orkar ju inte göra det alltid, för man måste ju få njuta av att BARA läsa också, men lite då och då skulle säkert inte skada :)
Hanna Selin

2012-12-13 @ 15:01:33
URL: http://bokbeate.blogspot.com
Postat av: Nilmas Bokhylla

Det låter som en bra plan :D

2012-12-16 @ 19:20:15
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0