Tyska författare


Inför ett skolarbete har jag precis sammanställt en påhittad gästlista för sex tysktalande författare som jag skulle vilja äta middag med. Först var jag tveksam om jag skulle hitta sex författare som kändes rätt i sammanhanget. Slutligen blev det Cornelia Funke, Benedict Wells, Uwe Timm, Christine Nöstlinger, Janosch och Kristen Boie.

Har ni hört talas om dessa eller läst några av deras verk?

Jag tycker faktiskt det här blev ganska roligt. Jag har bestämt mig för att läsa Cornelia Funkes Tintenherz på tyska någon gång och har upptäckt författarna till några av böckerna jag gillade när jag var mindre; till exempel så har Christine Nöstlinger skrivit om pojken Frans om ni känner till honom.

Kommentarer
Postat av: johanna

Böckerna om Frans gillade jag också när jag var mindre :)

Och sen har jag läst Bläck...böckerna också :)

2012-05-22 @ 06:55:56
URL: http://boktjejerna.devote.se
Postat av: Hundöra

Jag älskade Frans böckerna när jag var yngre. Jag minns att jag gillade bilderna.

2012-05-22 @ 13:05:24
URL: http://www.hundora.se/bokkupan/
Postat av: Man

Cornelia Funkes böcker läste jag aldrig, men har stött på henne i många sammanhang (ex. i barndomsvänners bokhyllor, på bokbloggar, under nationella i tyska på gymnasiet etc.). Vad gäller Boies Matilda-böcker och Nöstlingers Mini- samt Frans-böcker så läste jag dem flitigt och ofta under låg- och mellanstadiet. Tror de definierade min barndomsläsning nu när jag tänker efter. Kul!

2012-05-22 @ 14:16:51
URL: http://bokskadad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0