Ännu en anledning att älska Harry Potter


När jag ville bli bättre på och börja läsa på engelska, läste jag Harry Potter. Det är otroligt vad mycket mer man lär sig om ett språk när man läser, än man hinner göra i skolan. Det är inte riktigt så att man märker det, men man lär sig omedvetet hur meningsuppbyggnader fungerar, nya ord och skapar en bättre förståelse. När jag började läsa på engelska insåg jag också hur roligt det var, och ibland skönt att slippa läsa konstiga översättningar på svenska.

När jag för några månader sedan ville förbättra mina tyskakunskaper var det självklart att börja med Harry Potterböckerna igen och nu är jag där jag en gång var i engelskan. Har precis läst klart Harry Potter und die Kammer des Schreckens (Hemligheternas kammare) och känner att ja, detta klarar jag ju av. Även om det har gett mig mycket att läsa upp till steg 6 i skolan, så ger läsningen mig annat nyttigt, framför allt förståelse.

Varför Harry Potter?
1) Harry Potter äger.
2) Jag kan redan historien utan och innan vilket underlättar läsningen på ett annat språk. Det gör inget att det är mängder av ord jag inte förstår - jag hänger med i sammanhanget i alla fall.
3) Svårighetsgraden och längden ökar för varje bok, så man har hela tiden en utmaning.

Så, om ni vill utveckla era kunskaper i något annat språk och redan råkar vara Harry Potternördar, kan jag absolut rekommendera att läsa just Harry Potter på det språket!

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Oj steg 6!! Det var duktigt:)

Jag kom på precis samma sak som du i februari när jag var inne på min allra sista termin i tyska. Kände dock för att läsa Tintenherz av Cornelia Funke men Harry Potter hade ju också fungerat lika bra:)

Jag kan bara hålla med dig om att det utvecklar kunskaperna inom språk! Det var så väldigt mycket roligare på tyskalektionerna efter det, jag märkte av en extremt stor skillnad! Jag började till och med tänka på tyska:D

2012-05-17 @ 21:11:58
URL: http://bokglantan.wordpress.com
Postat av: Man

Härligt och ett ambitiöst projekt måste jag säga! Ska definitivt göra samma sak, och som tur är köpte jag på mig Harry Potter-böcker på tyska när jag var där nere i höstas. Så tyskauppfriskandet ska nog få sig en rejäl knuff med Potter. :)

2012-05-22 @ 14:19:28
URL: http://bokskadad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0