Omläsning: Vargbröder - Havets fångar

En gång råkade min farfar, som var sjöman, bada i ett område där det ofta var hajar, vilket han inte fick veta förrän efteråt. Min farfar hade även en uppstoppad krokodil i garderoben. Jag har vuxit upp med berättelser som hav, sjöar och båtar. Samtidigt som det är hemskt fascinerande skrämmer det mig något fruktansvärt. 
 
Det läskigaste djuret jag vet är späckhuggare. Hajar är nästan lika otäcka, men det är något speciellt med just späckhuggare. När jag var liten älskade jag filmen Pingvinen och Lyckostenen. Någon som sett den? I den blir den söta, romantiska och klumpiga pingvinen Hubbe jagad av späckhuggare och sjölejon. Och ja, jag är fortfarande rädd för späckhuggare.
 
Titta på framsidan på Havets fångar. Späckhuggare! (!!!) Jag har inte läst hela den här serien men hittills är detta min favorit. Delvis för att späckhuggarna och havet skrämmer skiten ur mig och samtidigt fascinerar mig något otroligt och delvis för att handlingen är riktigt spännande ändå. 
 
Riktigt bra av Michelle Paver helt enkelt och ett extra plus för att delar av boken utspelar sig vid havet. 
 

 
Kunde inte låta bli att ta med början av Pingvinen och lyckostenen. Verkligen nostalgi! Tittade ni också på den här filmen? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0