Recension: Matched

Titel: Matched
Författare: Ally Condie
Serie: Matched #1
Utgivningsår: 2010
FörlagPenguin Books Ltd.
 
Matched-serien:
1.  Matched
2. Crossed
3. Reached (Nov 2012)
 
 
 
 
 
 
 
 
Cassia lever i en framtidsvärld där the Society/Samfundet avgör människornas levnadsöden. De bestämmer vem man ska bilda familj med, hur många barn man ska få, var man ska bo och jobba. De bestämmer till och med när man ska dö. I den första boken i trilogin blir Cassia matchad med sin bästa vän Xander. Det är nu honom hon ska älska, bo med bilda familj med. Någonting verkar dock ha blivit fel med Cassias matching - borde hon istället ha blivit matchad med en annan kille i området, Ky? 
 
Matched är en dystopi och framför allt en kärlekshistoria. Jag har hört blandade åsikter om den här boken - en del har gillat den och en del har tyckt att den varit seg och haft tråkiga karaktärer. Det gjorde att jag inte hade så höga förväntningar, vilket alltid är det bästa ursprungsläget när man läser en bok. 
 
Vad jag inte visste vad att Matched skulle visa sig vara så vacker. Jag trodde att det mest skulle handla om en tjej som slits mellan två killar (och okej, det gör hon ju) men jag tycker att boken innehåller mer än så. I den här dystopiska världen finns det enbart 100 sånger, 100 dikter och 100 böcker. Tänk att i stort sett alla låtar vi lyssnar på nu, alla böcker vi läser etc, skulle med största sannolikhet inte finnas om det här var våran värld. Jag tyckte om hur stor del detta hade i boken, hur Cassia memorerar dikter och lär sig skriva för hand, med egna ord, lär sig skapa
 
Cassia är en helt okej huvudperson. Jag var beredd på att inte gilla henne, men jag tycker att hon passar in i den här berättelsen. I början tycker hon att samhället är perfekt (folk är friska, cancer förekommer inte längre etc - det finns ju bra saker med det) men längre in i boken lär hon sig betydelsen av att göra egna val. De andra karaktärerna är också skapliga. Jag gillar Ky bäst eftersom att han har en intressant bakgrund, men jag gillar Xander också. Det är ingen av dem som jag verkligen älskar, men gillar är ett bra betyg det också. Jag önskar att det fanns lite mer av allt i boken, så att man hade kunnat lära känna karaktärerna lite bättre. De flesta kändes lite bleka ibland - jag skulle ha velat se mer personlighet hos en del. 
 
Det förekom aldrig någon otrolig spänning i den här boken men det är heller aldrig meningen. Om man tycker att det är tråkigt, ja, det kan jag förstå, men själv behöver jag inte action för att finna en bok intressant. Jag tyckte att tempot var bra och inte alls för långsamt. Jag skulle ha gillat om den hade bestått av fler händelser, eller om historien hade fyllts ut på annat sätt, för det kändes lite torftligt på sina ställen. 
 
Allt som allt är jag positivit överraskad och väldigt glad att jag läste den här boken. Nu är det tråkiga att jag kommer behöva köpa två böcker till... måste ju veta hur det fortsätter och så småningom slutar.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Det här blir nog nästa serie. Har varit sugen på den ett tag. Håller med dig om att det är bäst att hålla ner förväntningarna något innan man börjar läsa. Då kan man bli positivt överraskad! :)

Svar: Då tror jag du har rätt ursprungsläge när du börjar läsa :)
Hanna Selin

2012-09-17 @ 15:32:01
URL: http://kajsasbokblogg.wordpress.com
Postat av: Tessans Bokblogg

Har den i bokhyllan. Måste fan ta och läsa den snart!! =)

Svar: Du, det tycker jag allt!
Hanna Selin

2012-09-17 @ 16:38:48
URL: http://tessansbokblogg.blogg.se/
Postat av: annelie (boklotus)

Jag bestämde mig just för att jag faktiskt ska läsa den här boken framöver. Jag har bestämt mig och ångrat mig flera gånger förut, men denna recension flyttade mig från "vill nog läsa" till "ska läsa". Jag behöver inte heller action, så länge lusten att fortsätta läsa ändå finns där :)

Svar: Då tycker jag absolut att du ska läsa den! (men inte har för höga förväntningar)
Hanna Selin

2012-09-17 @ 17:52:12
URL: http://www.boklotus.se/bokblogg.htm
Postat av: Anna - Boktycke

Gillade också Matched mycket mer än vad jag hade förväntat mig. Tycker dock att Crossed inte var lika bra, fast det kan nog bero på att jag hade mycket högre förväntningar på den.

Svar: Då ska jag inte ha för höga förväntningar på Crossed så jag inte blir för besviken!
Hanna Selin

2012-09-17 @ 18:02:21
URL: http://boktycke.se
Postat av: Jennifer

Vad roligt att du gillade matched! Har den hemma och vill verkligen läsa den snarast! ;)

Svar: Det tycker jag du borde göra :)
Hanna Selin

2012-09-18 @ 17:04:48
URL: http://aloveforbooks.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0