Recension: City of Ashes

Titel: City of Ashes
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #2
Utgivningsår: 2008
Förlag: McElderly Books
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Då har jag äntligen läst andra boken i TMI-serien. Det dumma med att jag har bokköpförbud är att jag verkligen vill läsa mer om karaktärerna och den här världen. Som tur är kommer jag nog att kunna låna City of Glass från en kompis, så får jag införskaffa böckerna själv så småningom. Jag tänker absolut fortsätta fylla min bokhylla med den här serien. 
 
Jag tyckte väldigt mycket om City of Bones när jag läste den så förväntningarna var tämligen höga på City of Ashes. Ofta har man ju en förmåga att bli besviken då, men det blev jag verkligen inte. Boken överträffade mina förväntningar och jag tror jag tyckte ännu mer om den än första boken. Handlingen är på samma nivå som i första boken och även i den här är tempot är snabbt, samtidigt som det alltid finns tillräcklig tid till karaktärerna. 
 
Jag älskar karaktärerna, deras dialoger emellan, jag älskar världen och varelserna som finns i den, språket tycker jag ännu mer om i den här boken... allt är bra! Det är bara en sak som jag stör mig på - tiden. Den går inte riktigt framåt. När jag hade läst en fjärdel av boken var det fortfarande första dagen. Det händer alltså väldigt mycket på väldigt kort tid. Där falnar trovärdigheten en aning för mig. Jag föredrar när böcker utspelar sig under lite längre tid för då blir det naturligare med karaktärsutvecklingar, händelser och relationer. 
 
Något som det pratas om gällande den här serien är såklart inslaget av incest. Eller inslag och inslag, sedan slutet av City of Bones har det blivit en stor och viktig del i historien. Jag förstår att en del kan finna detta stötande, äckligt etc men personligen tycker jag att det är ganska roligt. Roligt på det sättet att Cassandra Clare faktiskt vågar ta med ett sådant ämne i en ungdomsbok. Jag tycker det är så himla fånigt när ungdomsböcker blir censurerade och måste vara på ett visst sätt - speciellt huvudkaraktären ska vara oskuldsfull när det kommer till sex, alkohol och droger, för att det måste ge rätt signaler till unga läsare osv. Så jag tycker det är underbart att det tas upp något som är såpass tabubelagt. 
 
Det är klart att jag reagerar på Clarys och Jaces speciella relation - det är det ju meningen att man ska göra - men eftersom jag redan under mellanstadiet hittade böcker på vuxenhyllorna i biblioteket där incest förekom kan man väl säga att jag är "van". Det är något som har funnits under i stort sett hela mitt läsintresse kommer det inte plötsligt som något äckligt och skamligt. 
 
Jag är verkligen glad att jag har börjat läsa den här serien nu och även fast jag ibland önskar att jag hade läst den tidigare får jag vara glad att jag har mycket av det roliga framför mig. Att jag fick upp ögonen för den var främst genom alla bokbloggar, men i nuläget tror jag även att jag hade haft en vän som tvingat mig att läsa böckerna om jag inte redan hade tänkt göra det. Ja, det är så de bästa vännerna gör. 

Kommentarer
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie's Bokblogg

Håller med angående censuren i YA böcker. Tyckte de var en mycket intressant twist att läsa om!

2012-08-26 @ 15:24:34
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
Postat av: Jennifer

Sv: Hahah, ja, jag blev oxå grymt sugen på att fylla på bokhyllan lite efter det där inlägget ;)

Åh, The Mortal Instruments är ju bara för underbar! Håller med om det där med incest. Det var modigt av Cassandra Clare. Incest ska ju vara riktigt störande och äckligt, men det passar in på nåt sätt. Jag tyckte precis som du att det var roligt att läsa om och det var verkligen bra gjort. Hoppas du gillar City of Glass, det är helt klart den bästa boken i serien! :)

Svar: Åh jag längtar verkligen efter att få fortsätta läsa!
Hanna Selin

2012-08-26 @ 20:07:26
URL: http://aloveforbooks.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0