Härligt Oärligt - Ally Carter

Härligt Oärligt var faktiskt den härligaste läsningen på länge. Åh vilken mysig bok! Jag var lite småförälskad i omslaget redan innan jag läste boken så helt fel kunde det ju inte bli. Dessutom hade jag hört mycket gott om Ally Carter så det var väldigt kul att äntligen få läsa något av henne. Detta är hennes första bok på svenska och jag hoppas verkligen att den kommer att få den uppmärksamhet den förtjänar här i Sverige. Warner Bros har köpt filmrättigheterna vilket jag tycker är väldigt roligt.
 
Tjuvar, det är vad Härligt Oärligt handlar om, men karaktärerna är inte alls så som jag förknippar med vanliga tjuvar. De är smarta, roliga och omöjliga att tycka om. Nu ska de dessutom stjäla tillbaka fem vackra tavlor, så det måste väl vara lite av en god gärning, eller hur?
 
Det roligaste när jag läste den här boken var att jag kom på mig själv med att också vilja vara tjuv. Utifrån hur Kat och hennes vänner agerar verkar det bara så häftigt. När jag väl insåg vad jag tänkte skrattade jag åt mig själv. Men jag lovar, läs den här boken och du kommer också ha en inre önskan om att bli en cool mästertjuv!
 
Föremålen som stjäls (och ska bli tillbakastjälda) i den här boken är som sagt tavlor. Jag är inte alls intresserad av konst, men efter att ha läst Härligt Oärligt började jag att tänka på hur vacker konst kan vara. Jag älskar när böcker får en att tycka lite mer om något som man tidigare fann ganska ointressant.
 
Något mer jag tyckte om var att jag genast drog paralleller mellan Kats pappa och Gru i den animerade filmen Dumma mig, vilket är helt underbart eftersom jag älskar Gru. Resten av karaktärerna är också underbara. Kat är tuff och modig och jag föll genast för hennes charmige medbrottsling Hale.
 
Ja, jag tyckte verkligen om den här boken. Det som var lite tråkigt var att den tog slut så fort. Visst är det positivt med ett snabbt tempo, för långtråkigt blev det definitivt inte, men jag hade föredragit om författaren hade dragit ner lite på takten ändå. Eller om inte dragit ner på det, så åtminstone utvecklat en del händelser. Man måste hinna andas också och jag hade gärna tagit del av mer av Kats tankar. Det skulle väl vara nackdelen med en allvetande berättarform som används ibland - jag vill vara mer i Kats huvud.
 
Efter att ha läst ut den här boken lämnades man med flera olösta gåtor. När nästa bok kommer ut på svenska vill jag absolut läsa den också. Jag kan absolut rekommendera den här boken om man vill läsa något spännande, härligt och fyndigt, men som inte är så tungt!
Trackback
RSS 2.0