Recension: My Soul to Take

Titel: My Soul to Take
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #1
Förlag: Mira Ink
 

 

Kaylee förutse döden, något som får en del människor i hennes närhet att uppfatta henne som galning. Det hon inte kan göra sig när detta händer är att tygla sig. När hon får en föraning om att någon kommer dö kan hon bara göra en sak – skrika.  Släng in ett kärleksintresse, intressant mytologi, hemligheter, rörande familjerelationer och så har vi en handling som det definitivt är värt att läsa om.

 

I början kände jag att My Soul to Take antagligen skulle vara en helt okej/lagom/ganska bra bok för att fördriva tiden. Efter bara några kapitel märkte jag att jag gillade boken mer och mer. Den är ganska lättläst, enkel att hänga med i och går hela tiden framåt utan att bli det minsta tråkig. Perfekt att läsa på kvällar då jag inte orkade tänka på för komplicerade saker och perfekt när jag behövde något sjunka ner i en annan värld. 

 

Språket låter ganska likt andra YA-böcker i samma stil. Det var inget fel med det dock, utan det funkade bra till den här berättelsen och höll boken hela tiden intressant.  Hela boken utspelar sig under 4-5 dagar och personligen hade jag hellre sett att författaren dragit ut på det för att göra karaktärsutvecklingar och händelser mer realistiska.

 

Kaylee är en trevlig huvudkaraktär som jag tycker om att läsa om. Hon stack inte ut jättemycket men hon kändes för det mesta trovärdig vilket är det viktigaste. Kärleksintresset Nash vann inte över mig på sin sida, främst för att hans och Kaylees relation gick på tok för fort fram. Det är ett exempel på när jag tycker att den korta tiden gör saker orealistiska. 

 

Själva övernaturliga delen med boken och mysteriet med människorna som dör var väldigt roligt att läsa om. Vill inte skriva för mycket om det, men definitivt ett plus!

 

Sammanfattningsvis en bra YA-bok som inte skiljer sig jättemycket från mängden, men som jag ändå gillar. Jag är glad att jag har bok två och tre så att jag kan fortsätta läsa om Kaylee, Nash, Tod och de andra när jag känner för det. Även om boken inte lämnat mig i extas så rekommenderar jag den absolut. 


Kommentarer
Postat av: Elin - Bokparadiset

Håller på att läsa denna nu, tycker det är lite konstigt att hon gillar ändå Nash fast hon känner ju inte honom alls, men sen ändå när det händer något så är det han hon ringer? Hade jag gillat någon hade jag ju inte vågat ringa en massa. Fast det kanske bara är jag? :P

Svar: Jag håller med till 100%! Tyckte det kändes jättekonstigt. Jag hade definitivt inte gjort så om jag var hon - de har ju precis "umgåtts" för första gången...
Hanna Selin

2013-01-28 @ 20:29:05
URL: http://bokparadis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0