Kvantitet före kvalitet?

Ganska ofta läser jag hur bloggare är nöjda respektive missnöjda med antalet böcker de läst den senaste tiden/månaden/året. Det är dåligt om man har läst för få böcker, man är duktig om man har läst fler.

Det är klart att det är roligt att ha läsperioder och känna att man hinner igenom de många olästa böckerna man har. Visst kan det vara skönt att läsa ut en bok som bara var sådär, så att man kan börja med en bättre. Men jag tycker ändå det blir lite fel.

För när gick kvantitet före kvalitet? Det ska inte handla om att avverka så många böcker som möjligt så snabbt som möjligt. Åtminstone inte för mig. Att läsa är ett intresse för mig. Jag älskar att försvinna in i olika världar, få nya perspektiv och fly verkligheten en stund. Analyserar och diskuterar böcker är något jag också gärna gör.

Varför? För att det är roligt. För att böcker kan ta med en på en resa fast man sitter hemma i soffan. Inte för att pricka av hur många böcker jag läst. Ibland tror jag det är bra att påminna sig själv om varför man läser. Hur mycket är faktiskt inte lika relevant.

För övrigt verkar menyn på bloggen ha hoppat all världens väg. Elakt av den.

Kommentarer
Postat av: Nea

Jag håller helt med dig. Många har till och med utmaningar om att läsa x antal böcker på ett år. Då försvinner ju själva nöjet med att bara njuta av boken och att reflektera kring den. Visst är det kul att läsa många böcker, men jag håller med dig om att det inte är det viktiga. Det viktiga är liksom att uppleva det man läser.

2012-04-03 @ 16:42:09
URL: http://boknea.blogspot.com
Postat av: Cilia

Amen to that! Det är därför jag inte orkar göra "månadsredovisning" av böckerna jag läst eftersom fokus hamnar på hur fort man läst böckerna & inte på vilken läsupplevelse man haft :/

2012-04-04 @ 19:32:44
URL: http://ciliaskultur.blogspot.com
Postat av: Ella

Jag håller med dig! Varför ska man läsa så många som möjligt? Jag gör månadssammanfattningar men det är mest för min egen skull, att se vad jag har läst och om böckerna varit bra eller dåliga. Inte för att skryta om att jag har läst många/beklaga mig över att jag inte läst många.

2012-04-07 @ 14:03:51
URL: http://mittimellan-ella.blogspot.se
Postat av: Linda

Är du en sån person som kan börja i en bok, men om den inte är bra så lägger du ifrån dig den. Eller känner du att du "måste" läsa ut den bara för att du börjat i den?

2012-04-14 @ 12:40:35
URL: http://heisweet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0