Recension: I'd tell you that I love you, but then I'd have to kill you

Titel: I'd tell you that I'd love you but then I'd have to kill you
Författare: Ally Carter
Serie: Gallagher Girls #1
Utgivningsår: 2010 (2007)
Förlag: Hachette Children's Books
 
Gallagher Academy är ingen vanlig skola. Det är en skola för unga kvinnor som tränas till att bli spioner. Cammie, rektorns dotter, har aldrig haft ett normalt liv men blir frestad att se hur det är när hon träffar en kille som är söt, vanlig och framför allt icke-spion. 
 
 
 
 
 
 
 
Världens längsta titel, men väldigt fin tillsammans med omslaget som jag också gillar. Idén om en skola för spioner - den älskade jag från första början. Jag tänkte genast på häftiga lektioner, tuffa karaktärer och ett spännande mysterium. Inte något av det blev dock som jag hade tänkt. 
 
Skolan känns alldeles för vanlig. Okej, Cammie går genom lönngångar och på andra fräna ställen väldigt ofta, och det älskar jag. Jag älskar att de lär sig hur många språk som helst och att det är ett visst språk som gäller varendra middag och jag gillar det man får höra om lektionerna. Men. Jag vill ha mer! Mer spionsaker, mer ovanliga saker! Eleverna känns oftast som vanliga... ja, vanliga elever, som beter sig som om de är några år yngre än vad de egentligen är. 
 
Jag gillar skolan ändå och eleverna funkar. Eller det hade fungerat utmärkt om det bara hade varit något... mer. Jag tog för givet att det skulle vara något mysterium eller liknande i boken. De är ju ändå spioner. Men nope. Det var bara vardag. Och större delen av vardagen fokuserade Cammie på att träffa/försöka träffa/spionera på en kille hon träffat. Han beskrivs som söt, men tyvärr känner jag ingenting för honom som karaktär. Det känns helt enkelt som att handlingen hade kunnat vara väldigt bra, men att den liksom... den finns inte på den nivå som jag hade hoppats på. 
 
Men jag ska inte bara vara negativ. Boken är söt. Spiongrejen är häftig. Boken har humor. Den är absolut inte dålig, bara inte lika bra som jag hade hoppats på. Dessutom har jag hört/läst att böckerna blir bättre och bättre (och mörkare) ju längre in i serien man kommer. Just nu känner jag inget behov av att läsa nästa, men om jag skulle få något bra tillfälle att läsa/köpa den kanske jag gör det. Om inte annat har de ju så fina titlar och omslag... 

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Kände exakt likadan när jag läste den, den är bra men jag vill ha meeer! Har dock hört att serien blir jättebra längre fram och sista boken ska komma ut nästa år. Ska försöka läsa bok 2-5 innan den sjätte kommer ut.

Svar: Ja, om det är så kanske det är värt att fortsätta!
Hanna Selin

2012-08-21 @ 13:46:43
URL: http://boktycke.se
Postat av: Andrea :)

De tre första är mest roliga och så,men i trean blir det lite mörkare och fyran och femman är båda mörka (och total-awesome)!! :P

Svar: Låter som att serien utvecklas rätt bra alltså!
Hanna Selin

2012-08-21 @ 20:51:20
URL: http://andypandycool.blogg.se
Postat av: Jennifer

Sv: Åh, tack så mycket! Ja, de inbundna är såå fina och definitivt värt pengarna! :)

2012-08-21 @ 21:21:42
URL: http://aloveforbooks.blogg.se
Postat av: Agnes

Sv: Tack! :D

2012-08-21 @ 22:55:00
URL: http://boooklovin.blogspot.com/
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie's Bokblogg

Vilken bra recension, de var de jag var rädd för. Nu har förväntningarna dragits ner men ska nog ändå ge den ett försök.

Svar: Ja, boken var ju ändå läsvärd! Speciellt eftersom alla säger att serien blir bättre sen.
Hanna Selin

2012-08-22 @ 18:22:19
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0