Recension: Du glömde säga hejdå

 
Jag har funderat länge på om jag skulle läsa något av Sarah Dessen. Jag läste om författaren på bloggar, gick förbi böckerna i biblioteket och kände mer och mer att jag ville se om jag också skulle bli förtjust i Sarah Dessens verk. Boken som skulle få agera försöksobjekt blev denna, Du glömde säga hejdå. Ett bra försöksobjekt var det också. Det är mycket möjligt att jag läser fler av Sarah Dessens böcker.
 
I denna bok får vi träffa Mclean, en tjej som efter sina föräldrars skilsmässa har flyttat omkring en hel del och för varje flytt skapat en ny personlighet. Hon har testat flera roller, som pupulär, alternativ och intelligent och vid varje flytt bytt namn. När hon flyttar till Lakeview hamnar hon i ett läge då hon bara är sig själv, Mclean. Det återstår bara att ta reda på vem denna Mclean är. 
 
Sidorna i boken var många fler än jag trodde - över 400. Nu i efterhand känns det som ganska många sidor för inte så jättemånga händelser. Under tiden var det inte alls tråkigt att läsa, även när det inte hände något speciellt. Det var romantiskt, hög igenkänningsfaktor och trovärdiga karaktärer. Och det bästa av allt - trovärdiga relationer. Det är varken kärlek eller vänskap vid första ögonkastet. Känslor och relationer utvecklas allt eftersom tiden går. Det känns verkligt.
 
Språket känns ordentligt genomarbetat, skickligt och genomtänkt. Jag har inte lyckats bestämma mig för om jag tycker om hur författaren hoppar tillbaka i tiden ibland, men jag måste säga att det är bra gjort och fungerar bra i berättelsen. Översättningen tycker jag också är bra gjord. Ibland undviker jag att läsa på svenska bara för att översättningen känns så framtvingad, men här fick jag aldrig den känslan. Det enda jag störde mig på var användandet av "Är det sant?" som dök upp på varannan sida. Personligen hade jag föredragit "Verkligen?" eller "På riktigt?" men det är en smaksak. 
 
Några dagar efter att ha läst Du glömde säga hejdå känns den lite blek. Den lämnade inte riktigt något avtryck hos mig, ingen bestämd känsla. Det är i stort sett det enda jag saknar för annars innehåller boken allt som den bör innehålla. Om ni letar efter en härlig ungdomsbok att läsa i solstolen eller på stranden kan jag säga att den här är perfekt!

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Personligen så tycker jag inte att Du glömde säga hejdå är lika bra som Dessens andra böcker. Vill du läsa något mer av henne så kan jag rekommenderar Mycket mer än så och Mitt Perfekta Liv. Både två är jättesomriga och supermysiga :)

Svar: Är sugen på att läsa något mer av henne så då får jag nog kolla in dem! :)
Hanna Selin

2012-07-10 @ 18:57:04
URL: http://boktycke.se
Postat av: Felicia

Håller på och läser Mycket mer än så och har precis läst ut Mitt perfekta liv. Mitt perfekta liv tyckte jag inte om så mycket som jag trott, men helt okej! Mycket mer än så tycker jag väldigt mycket om än så länge! :)

Svar: Det ska bli intressant att se vad jag tycker om dem, om/när jag läser dem :)
Hanna Selin

2012-07-10 @ 21:58:50
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0