Recension: Sommaren jag blev vacker

Sommarkänsla. Det var precis det jag ville få av att läsa den här boken och jag blev inte besviken. Helt perfekt sommarläsning. Lagom lättsam, mendär fanns även ett större djup.

Det är ingen förvåning att den här boken utspelar sig på sommaren. Precis som tidigare somrar är Belly, hennes bror och mamma i sommarhuset men den här sommaren blir annorlunda. Speciellt annorlunda blir den när det kommer till barndomsvännerna och bröderna Jeremiah och Conrad. Tidigare har Belly inte känt att hon fått vara med killarna eftersom hon både är yngre och tjej. Den här sommaren får hon en annan slags plats i gänget. Hon syns och på något sätt finns hon lite mer. Men det är inte bara med killarna som saker ändras. Det finns hemligheter som för med sig sämre förändringar.

Jag gillar den här miljön - sommar, strand, hav. Det känns så verkligt, så riktigt. Bara miljön lyckas skapa en härlig stämning i boken. Karaktärerna tycker jag också om och deras relationer till varandra är intressanta att följa, även om karaktärerna ibland är lite för enkla. Mest av allt tycker jag om Jeremiahs och Conrads mamma Susannah. Hon gör en både sorgsen och glad på samma gång.

Sedan innan visste jag att det här skulle vara ett triangeldrama. Jag blev därför förvånad över hur lite triangeldrama det faktiskt var, men jag förmodar att det kommer mer i nästa bok. Jag vet i alla fall redan vem att killarna jag tycker att hon ska välja, även om det inte känns som att det kommer bli så.

En sak irriterade jag mig på. Det var tillbakablickarna. De var inte dåliga egentligen och faktiskt rätt intressanta, men de förvirrade mig. Jag glömde bort när det var tillbakablickar och när det var nutid, så mycket att jag ett tag fick för mig att Belly är tretton (åldern som hon hade i tilllbakablicken) när hon i själva verket är femton-sexton.

Mysig sommarbok helt enkelt, även om jag hade hoppats på att den skulle beröra mig mer.