Dead as a Doornail - Charlaine Harris

 
Jag har fastnat i True Blood-träsket igen! Ett rätt så trevligt träsk måste jag säga. Även om jag har väldigt många olästa böcker i min bokhylla är det inte många som jag verkligen vill läsa. Bok 5-10 i serien om Sookie Stackhouse (som tv serien True Blood är baserad på) stod där olästa och jag tänkte att det vore bra att fortsätta arbeta mig igenom de böckerna.
 
 
Sagt och gjort, och Dead as a Doornail lästes ut på ca ett dygn. Det var ett tag sedan jag läste boken innan, Dead to the World (som säsong 4 är baserad på) och jag har för mig att jag tyckte att den var lite seg i slutet. Därför visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av den här. Med tanke på att det är en så lång serie var jag beredd på att bli lite mer besviken efter varje bok, då det är svårt att alla håller samma klass.
 
 
Men besviken blev jag inte, snarare tvärtom. Jag gillade verkligen Dead as a Doornail. Då det är femte boken i en serie vill jag inte avslöja så mycket om handlingen. Vad tvserien True Blood handlar om tror jag att de flesta har klart för sig - övernaturliga varelser så som vampyrer och varulvar, och eftersom det är HBO som sänder den så är det en hel del blod och naket. Tvserien följer böckerna väldigt bra, fast i böckerna är det bara Sookie som är huvudpersonen. Jag tycker inte att böckerna är lika råa som tvserien kan vara ibland. Fast de klassas som vuxenböcker är de tämligen lättlästa.
 
 
Om ni funderar på att läsa böckerna om Sookie Stackhouse kan jag absolut rekommendera att ni gör det. De är spännande, humoristiska, romantiska och bara allmänt härliga. Det är inte så att man inte kan tänka något annat än "Wow" när man har läst dem, men läsvärda tycker jag absolut att de är. De fem första finns översatta på svenska. Jag har läst den första och måste säga att jag inte var särskilt förtjust i översättningen. Bok tretton i serien har nyligen kommit ut och jag hoppas att de böckerna jag inte läst än är lika bra som de tidigare!
Trackback
RSS 2.0