Själlös

Titel: Själlös Författare: Gail Carriger Utgivningsår: 2012 Originalets titel: Soulless Serie: Parasollprotektoratet #1 Förlag: Styxx Fantasy
Läs mer om boken här.
 
Själlös är min senaste bokkärlek. Visst hoppades jag på något bra, då jag länge längtat efter att få läsa om övernaturliga varelser i viktoriansk miljö, men wow, mina förväntningar överträffades verkligen.
 
 
Alexia Tarabotti är en ungmö i 1800-talets London och är inte alls vad man anser vara lagom för en ung kvinna. Hon har italienskt ursprung, är alldeles för rättfram och kurvig. Dessutom har hon ingen själ, vilket både kan vara något bra och dåligt. Det är bra eftersom hon är ett mänskligt skydd mot övernaturliga varelser, men dåligt då själlöshet väcker nyfikenhet hos folk, och inte alltid bra sådan.
 
 
Jag vill vara Alexia Tarabotti. Jag vill vara Alexia Tarabottis bästa vän. Jag vill krama Alexia Tarabotti. Hon är så underbar på alla sätt och vis. Hon är tuff och egensinnig, charmig och åh, så rolig. Hon fick mig att skratta flera gånger. Varulven som Alexia förälskar sig i säger jag inte nej till heller. Deras kärlekshistoria känns rimlig och växer fram på ett sådant sätt att man inte kan göra något annat än att själv förälska sig i paret. Scenerna mellan dem har den perfekta blandningen av romantik och humor.
 
 
Det är inte många böcker som innehåller allt jag vill ha i en roman, men jag tror faktiskt Gail Carriger har lyckats få med det mesta. Det är den intressanta miljön, spännande handlingen, bra tempot, romantiken, underbara humorn och charmiga språket. Då jag hyser en slags förkärlek för sorgliga böcker tänkte jag ett tag att jag kanske skulle vilja ha något riktigt sorgligt. Men nej, det hade inte passat in. Spänningen och stämningen är bra som den är. Själlös har allt som den behöver för att vara fantastisk helt enkelt, och kanske, om jag har tur, så får jag gråta lite till någon kommande bok i serien.
 
 
Om jag kommer att läsa Chanslös, den andra boken i serien när den kommer ut? Det är en absolut självklarhet. Efter att ha läst Själlös är jag inte bara nyfiken på nästa bok, utan även på liknande böcker. Om ni har några tips på fler böcker i samma genre eller stil som denna får ni gärna komma med tips!
 
 
Om ni är som jag och älskar historiska miljöer och scener såväl som varulvar och vampyrer, och även lite svaga för en bra uppbyggd kärlekshistoria, då kan jag verkligen rekommendera er att läsa Själlös om inte redan har gjort det. Dessutom är boken galet snygg!
Trackback
RSS 2.0