200 år

"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
 
28 januari 1813, alltså för 200 år sedan, publicerades Jane Austens Pride and Prejudice. 200 år och fortfarande minst lika älskad. 
 
Personligen älskar jag Jane Austen och Pride and Prejudice är en stor favorit. För bara någon vecka sedan tittade jag på BBCs långa version med Colin Firth och Jennifer Ehle, jag älskar Keira Knightley som Elizabeth Bennet och i julklapp fick jag Jane Austens alla romaner i en jättefin box vilket betyder att jag nog har tre eller fyra olika upplagor av Pride and Prejudice nu. 
 
Ni som inte har läst något av Jane Austen  men vill göra det kanske kan få lite inspiration av att det är 200 år sedan hennes bästa roman gavs ut. Jag rekommenderar de andra böckerna hon har skrivit också men det är något speciellt med denna. Jag hoppas nu att ni plockar fram, lånar eller köper Pride and Prejudice, antingen boken eller någon av filmatiseringarna. Eller ännu hellre - både titta och läs. 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Åh jag älskar stolthet och fördom! Har bara läst den och Emma än, men ser mycket fram emot att övertalning kommer ut till hösten :)

2013-01-29 @ 10:36:10
URL: http://liijobooks.blogspot.com
Postat av: Beate

Jag har läst och sett både långfilmsvarianten och den korta :D Älskar det!

2013-01-30 @ 10:09:13
URL: http://bokbeate.blogspot.com
Postat av: Johanna

Jag håller på att läsa Stolthet och fördom till skolan just nu :) Hade nog aldrig valt den om det inte hade varit för The Lizzie Bennet Diaries som jag älskar ;)

2013-02-09 @ 16:13:54
URL: http://boktjejen.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0