Författare A-Ö: Emily Brontë

 
I min bokhylla: 
Jag äger tyvärr inte så mycket av systrarna Brontë. Får utöka den samlingen så småningom. Den bok jag äger är en sliten Wuthering Heights (Svindlande höjder). Jag köpte den i samband med att vi läste klassiska romaner på engelskan i tvåan. Tyckte det var lika bra att passa på att köpa den då jag tänkt det ett tag, istället för att låna den på bibliotketet. Jag är lite osäker om vad jag tycker om den. Glad att jag har läst den är jag och kärlekshistorien gillar jag (just för att den är så hemsk och sorglig), men jag tycker inte om hur boken är uppbyggd, i alla fall inte andra halvan.
 
Om författaren: 
Emily Brontë. 1818-1848. Emily var ett av sex barn och växte upp på en prästgård i Yorkshire, Storbrittanien. Hennes berömda Svindlande höjder gavs ut 1847, då under pseudonymen Ellis Bell. Även hennes systrar Charlotte (Jane Eyre) och Anne (Främligen på Wildfell Hall) valde Bell som pseudonym när de först gav ut sina böcker. Emily Brontë dog endast 30 år gammal, men hennes roman läses och älskas och hennes namn är långt ifrån bortglömt. 
 
Andra författare i min bokhylla: 
Alexandra Adornetto
Virginia Andrews
Jane Austen
Ann Brashares

Kommentarer
Postat av: Yrsha

Svar: Ja, ibland känns det fel i vissa översättningar. Eragon-böckerna tycker jag är bra översatta (även om sammanfattningen var lite konstig). Du får läsa den snart!

Jag har bara läst Jane Eyre av Brontë-systrarna, men jag har Svindlande höjder hemma som ligger och väntar. Jag tror jag ska försöka läsa den under sommaren :)

2012-06-27 @ 22:32:34
URL: http://haveyoureadthisone.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0